Menu

Insight: Augmented Reality, het nieuwe speelveld voor animatie

De strijd om marktleider te zijn op het gebied van augmented reality (AR) lijkt eindelijk te zijn losgebarsten. Tot nu toe zijn alle blikken vooral gericht gebleven op virtual reality (VR), maar is dit wel terecht?

Augmented vs. Virtual

We hebben in de afgelopen jaren VR kunnen volgen in de weg naar de consument. Vooralsnog hangt er een aardig prijskaartje aan een virtual reality set van goede kwaliteit (denk aan de Oculus of HTC Vive), en zien we deze set-up voornamelijk op beursstands en thuis bij fanatieke gamers.

Interessant zijn de varianten die we kunnen gebruiken op onze smartphone (Google Cardboard). Het spreekt een groter publiek aan door de verschillende toepassingen, zowel entertainment, educatieve doeleinden en marketing. De gehele virtuele omgeving kan worden aangepast aan de behoefte van de doelgroep, inclusief aanwezigheid van het bedrijf zelf. Zo konden we bijvoorbeeld de Rinspeed Oasis toegankelijk maken voor een groter publiek. Met maar één geproduceerd exemplaar is een testritje geen optie; met Virtual Reality kon het plaatsnemen en rondkijken in de moderne Oasis overal ter wereld worden ervaren.

 

VR animatie

 

AR in handen van de consument

Augmented reality heeft tot voor kort niet de slag kunnen maken naar deze grote groep smartphone gebruikers, en is hierdoor in uitvoering en gebruik een beetje achterop geraakt in de mixed reality rage.

Een aantal apps zijn er in geslaagd om AR in een simpele variant populair te maken bij de gebruikers, zoals we konden zien bij de rage van Pokémon GO en de populaire Snapchat filters. Google heeft met ‘Tango’ AR een krachtige variant in handen die fysieke handelingen bundelt in een smartphone met speciale camera’s en processors. Een kastje opmeten in alle drie dimensies, zo gebeurt. Toch heeft Tango een onzeker vooruitzicht, door de beperking van de speciale hardware en onbekende winstmarge voor app developers.

Toen kwam Apple met de volgende zet. En waar Apple vooral goed in is, is bestaande technologie omzetten naar een immens populair product. Begin juni werd de Apple ARKit uitgebracht voor hun nieuwste iOS 11 besturingssysteem. De app-developers hebben direct inzicht in de mogelijkheden, en de consument is vanaf de nieuwste generatie iPhone niet genoodzaakt andere speciale hardware aan te schaffen. Augmented Reality wordt op deze manier toegankelijk voor iedereen, waardoor we op het gebied van marketing een speelveld erbij krijgen.

 

Een nieuwe marketingtool

Ieder product, bestaand of nog in ontwikkeling, kan nu van een afstand in een ruimtelijke omgeving worden geplaatst. We zien al snel leuke, speelse toepassingen voorbijkomen, zoals rondrijden met auto’s, of wandelen met BB-8In onderstaand voorbeeld plaatst de gebruiker een stoel in de kamer met behulp van Apple’s AR kit. Wat direct opvalt is de precisie waarmee de stoel kan worden bekeken vanuit meerdere hoeken. Zo kan de potentiële koper goed inschatten of de stoel goed bij het interieur past, qua grootte, kleur en vorm. Des te minder twijfel, des te groter de kans op een aankoop.

Ook voor de werking of installatie van een product blijkt Augmented Reality een uitkomst. Medewerkers in het productieproces krijgen automatisch aanvullende informatie, bijvoorbeeld over opslaglocaties van onderdelen, routes op de werkvloer en stappenplannen voor montage.

De werking en installatie van een product is net zo interessant voor de gebruikers ervan, zoals Hyundai liet zien op CES 2016:

 

Wat is de toegevoegde waarde van animatie in AR?

In een normale animatie wordt de kijker begeleid door meerdere elementen. Naast het juiste kleurgebruik in een aansprekende stijl voor de doelgroep draagt het animeren zelf ook bij aan de manier waarop een kijker deze ervaart. Vaak geldt; een rustig tempo voor een duidelijke verhaallijn, snelle animaties voor een flitsende indruk.

Met de opkomst van virtual- en augmented reality worden we opnieuw uitgedaagd na te gaan denken over de rol van animatie. Gebruiken we het als leuke toevoeging of als wezenlijk onderdeel van de immersieve ervaring?

Vanuit intern onderzoek hebben we augmented reality en animatie gecombineerd in een app voor studenten. De invoering van fundamentele niveaus voor rekenen voor het MBO onderwijs leidde tot bezorgdheid bij onderwijsinstellingen omdat leerlingen nog niet het juiste niveau behaalden. Met dit prototype kon de leerling een vraagstuk scannen, waarop werd doorverwezen een uitleganimatie om de student te ondersteunen.

 

 

Nu Augmented Reality steeds toegankelijker wordt voor ontwikkelaars en het grote publiek lijkt het gevaar geweken dat we de zoveelste gimmick aan ons voorbij zien gaan. Voor ons als animatiestudio is het een nieuwe, uitdagende manier van kijken en werken; voor onze klanten wordt het steeds interessanter om AR in te zetten als promotie-en marketing tool. Het doel is een campagne ook daadwerkelijk aan te laten sluiten bij het bedrijf en/of merk, met heldere visual storytelling. Want hoe interessant een medium ook is, alles staat of valt bij de manier waarop het verhaal wordt verteld.

Met het interactieve Augmented Reality wordt de kijker als het ware losgelaten in de omgeving. Animatie als onderdeel van deze omgeving wijst de kijker op alle belangrijke punten die aan bod moeten komen en stuurt deze waar nodig.

Welke meerwaarde heeft AR met animatie voor je bedrijf of merk?

Heb je vragen over de combinatie van Augmented Reality en animatie of ben je benieuwd hoe dit past in de marketingstrategie van je bedrijf? Neem contact met ons op en we helpen je bij het zoeken én produceren van een passende oplossing.

 

 

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!