Menu

Insight: VR Experience voor CES 2017

3D, Insight, Studio Analoog, VR, Werk

Insight: VR Experience voor CES 2017

De brainstorm voor een goed concept is in eerste instantie vrij van technische beperkingen: alles is mogelijk. Maar andersom kan technologie ook inspireren en leiden tot nieuwe mogelijkheden en inzichten. Van de talloze manier waarop beeld ons inmiddels kan bereiken is Virtual Reality de meest immersieve ervaring. Met een VR bril op is alles wat je ziet op dat moment alleen voor jouw ogen bestemd, met de vrijheid om de virtuele wereld op jouw manier te verkennen. Vanwege deze persoonlijke ervaring zijn we als kijker beter gefocust op de video.

Ontgonnen gebied

De eerste stappen van VR in de wereld van marketing zijn gezet, veelal nog door grote bedrijven zoals Intel en McDonald’s. Nu VR-brillen steeds toegankelijker worden voor de consument, wordt het voor elk bedrijf interessant om de virtuele wereld in te duiken. Minstens 86% van de Nederlanders is in bezit van een smartphone; in combinatie met de Google Cardboard, en alle varianten die daarop volgden in de winkels, is het daardoor mogelijk om iedere doelgroep op elke locatie te bereiken met VR. De voorspellingen zijn in ieder geval gunstig: de verkoop van VR headsets zal naar verwachting stijgen naar 200 miljoen in 2020.

Niet zomaar een gimmick

Om terug te komen op het begin; als je als creatief bedrijf video of animatie wilt ontwikkelen voor VR moet VR ook het fundament zijn van je concept. Niet alleen vanwege de technische kant, maar ook de keuzes die je maakt om het onderwerp in beeld te brengen. Het grote voordeel van VR, de vrijheid om om je heen te kijken, komt namelijk met een bijkomstige uitdaging: hoe overtuig je de kijker om op het juiste moment naar het juiste beeld te kijken? Met een sterk concept zet je je verhaal om in virtual storytelling, die de kijker onbewust leidt zonder het gevoel van autonomie weg te nemen. Een standaard video omzetten naar VR mist deze ervaring, en zal dus snel aanvoelen als een gimmick.

Een VR experience kan zowel verhalend zijn als puur informatief en technisch. Een combinatie van de twee is vooral geschikt voor het presenteren van een nieuw product: wat zijn de specs en wat ervaart de gebruiker?

Rinspeed, creatives op het gebied van automotive, presenteren ieder jaar een nieuwe concept car. Dit jaar is dat de zelfsturende ‘Oasis’: een samensmelting van innovatieve uitvindingen uit de hele automotive industrie, met een ruime vertegenwoordiging van de coatings en stoffen van Stahl. In opdracht van Stahl en in samenwerking met Blickfänger (360 fotografie), GiDesign (storyline) en Sonic Picnic (spatial audio) ontwikkelden we een VR animatie die de kijker achter het stuur van de Rinspeed Oasis laat plaatsnemen. Met behulp van animaties en geluidseffecten wordt de kijker stap voor stap begeleid langs de USP’s van het interieur.

 

VR Experience

Bezoekers van de CES 2017 kregen de primeur; de pers werd van te voren voorzien van een Google Cardboard en een link, voor een sneak preview van de Oasis. De auto is letterlijk one of a kind; alle concept auto’s van Rinspeed hebben een oplage van één! In plaats van de auto de wereld over te vliegen wordt de ervaring van het rijden in de Oasis voor iedereen met een smartphone en een VR-bril toegankelijk.

Benieuwd naar meer informatie over onze Oasis VR experience? We hebben een portfolio samengesteld, inclusief de video.

Geen VR-bril is geen probleem: de animatie kan ook in de meeste browsers worden bekeken als 360 graden video!

Eén van onze klanten zag na het zien van onze VR animatie kansen voor zijn eigen product. De nieuwe innovatieve windmolen van MegaWindForce is voor investeerders moeilijk te visualiseren in de ruimte, terwijl juist de grootte van de turbine interessant is in vergelijking met de huidige generatie turbines. Met behulp van VR plaatst de kijker zichzelf naast de molen, en heeft zo beter inzicht in het product.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!